Pages

Sunday, May 4, 2014

Berselawat disana sini

Jika sebelum ini  konsert nasyid mendapat sambutan, kini semakin galak pula acara berselawat terutama yang dipelopori para habib.

Ada beberapa pandangan yang seperti meremehkan acara ala hiburan  dan ala bersantai ini,  malah ada yang melebelkan sebagai satu bidaah  dalam mengingati Nabi SAW, serta acara politik tertentu untuk mengumpulkan orang ramai. Amalan berdendang ini cenderung kepada kesufian yang berbentuk alunan yang biasa dibuat oleh ahli Sufi yang memilih pendekatan sedemikan untuk menghayati sesuatu amalan.

Golongan pendakwah dan ilmuan yang bersifat haraki dimana lebih mementingkan dan mendahulukan ilmu Islam yang syumul, membentuk akhlak masyarakat, bercita-cita mendaulahkan Islam, dimana ada yang tidak berkenan dan tidak bersetuju dengan acara sekadar santai berselawat berirama seperti ini.

Memang secara pandangan kasar, acara berselawat ini mendapat sambutan dan dihadiri oleh mereka yang melihat Islam dari   amalan di masjid, bermarhaban, berzanji, baca Yasin malam Jumaat, bermusabaqah AlQuran, juga dihadiri oleh mereka yang belum sempurna menutup aurat atau yang masih istiqomah solat dirumah. Mungkin  tidak ramai  muka-muka yang hadir dikalangan mereka yang berjemaah haraki yang orang biasa atau bertaraf ustaz-ustazah.


Medan dakwah para penasyid dan para perselawat ini berbeza dengan mereka yang berharaki. Walaupun kesan untuk membentuk akhlak itu kurang berkesan, paling tidak roh Islami itu masih ada dikalangan para pengunjungnya. Soal pahala dan keikhlsan itu bukan kerja manusia.

Jangan dipandang remeh amalan kecil seperti ini dan jangan merasa besar amalan yang lebih mantap seperti pendekatan pendakwah berharaki. Bila kita berlapang dada, dan mengharap mereka yang masih minat pada acara santai-santai ini akan lebih serius melihat Islam, InsyaAllah paling tidak lebih subur untuk Islam kembali gemilang

Jika mencari perbezaan, kita akan jadi letih yang tidak berkesudahan