Pages

Monday, June 1, 2009

Kawin Biologi dan kawin 'Rohi'

1. Dalam tempuh 2 minggu cuti sekolah ini, ramai dari kita menerima banyak jemputan kenduri kahwin. Ada yang menerima 3-4 jemputan dalam sehari.

2. Tahniah kepada Sdr Khairudin dan Pn Hidayat yang menetap di Bandar Baru Uda, Johor Bahru, kerana menerima dua menantu serentak. Semoga bertambah keceriaan hidup dan bertambahnya tanggung jawab dengan penambahan bilangan keluarga. Kebetukan isteri saya berkursus selama 4 hari di J.Bahru, maka saya sekeluarga sempat menghadiri majlis walimahtulurus ini. Sudah setahun saya tidak menjejak kaki ke J.Bahru ini dan seronok berjumpa semula sahabat lama seperti Us Hairozi, Sdr Zainal Sidi, Sdr Hafiz, sdr Md Nor, Dr Mazlan, Dr Baharudin, Dr Mazwar, dan beberapa orang lagi.



3. Bukan sahaja orang Melayu sibuk berkenduri kahwin, begitu juga dengan bangsa dan agama lain. Dunia perkahwinan ialah fitrah bagi manusia normal. Perkahwinan adalah sejarah besar bagi individu. Berkahwin itu biologi dan perkahwinan yang mengutamakan iman dan rohi, pasti mendapat redha Allah.

{saya bersama En Khairudin dan pengantin (anak sulung beliau)

4. Begitu juga bukan sahaja pasangan pengantin yang bergembira, malah ada ibubapa yang memaksa diri dengan berhutang seperti membuat personal loan yang mudah diperolehi sekarang ini. Dan tidak kurang yang memikirkan ' berniaga' dengan kenduri ini, dimana terasa terkilan jika tetamu tidak menghulur. Suatu masa dahulu, saya pernah terdengar ada ibubapa yang tersenyum lebar, kerana pelaburan kendurinya berbaloi bila 'kutipan derma' melebihi wang yang dikeluarkan.

( isteri saya bersama Pn Hidayat( Berkaca mata)

5. Tidak kurang juga ada majlis kenduri ini diselangi dengan acara maksiat,bila diiringi dengan muzik yang keterlaluan, hiasan melampau , menunjuk-nunjuk dan persandingan 'melampau'. Ada yang bersanding dan berganti pakaian sebanyak 3-4 kali.


6. Pasangan pengantin akan memulakan nikmat baru iaitu nikmat penyatuan kasih sayang, berkeluraga dan nikmat biologi seksual , dan harus diingat bahawa kenikmatan berhubung sesama manusia ini akan lebih bermakna bila merasai nikmat berhubung dengan Allah SWT. Berusaha merasa nikmat ketika solat, lazat ketika berzikir dan ibadah lain yang telah menjadi rutin.