Pages

Monday, May 25, 2009

Teman Menjadi Musuh, Sahabat Menjadi Seteru

1.Beberapa hari yang lepas, saya ingin membeli bateri remote control kereta dan cat minyak di sebuah kedai hardware orang Cina . Kedai ini kehabisan bateri itu dan dia mencadangkan supaya pergi ke kedai lain yang kira-kira 5 minit perjalanan. Taukeh kedai itu menelepon tuan punya kedai itu terlebih dahulu samada ada stok bateri tersebut. Saya bertanya pada dia, adakah itu kedainya juga, dia menjawab itu kedai kenalan barunya.

2. Rasanya ini antara kisah bagaimana ‘ukhwah’ antara peniaga Cina sesama mereka, mereka boleh berniaga dengan aman sejahtera, walaupun mereka berniaga runcit pada baris kedai yang sama.

3. Dua hari yang lepas, saya terbaca buletin Persatuan Sahabat Sangam yang dibawa pulang oleh isteri saya. Beliau dijemput memberi ceramah kepada persatuan ini. Persatuan orang-orang India ini adalah antara cawangannya di Malaysia dan terdapat di beberapa negara lain. Membaca buletin ini menampakkan kehebatan mereka dalam membincangkan tentang persahabatan dan menjaga ukhwah.

4. Sepanjang jalan dari Bandar Lukut ke Bandar P.Dickson ( 5km), saya melihat terdapat 4-5 buah papan tanda di rumah kedai yang tertera tulisan nama persatuan orang Cina, termasuk persatuan warga Emas Lukut.

5. Baru-baru ini, anak sulung saya ingin mengambil T-Shirt yang baru saya beli, tetapi apabila dilihatnya ada tulisan nama badan dakwah, dia tidak jadi mengambilnya. Menurutnya akan menjadi isu di sekolahnya nanti.

6. Mesej dari kisah anak saya itu ialah, bagaimana berlakunya ‘konflik’ dan celarunya cara fikir 'pendakwah' yang merasakan badan dakwah lain itu merupakan saingan dan ‘musuh’nya. Terdapat segelintir dari mereka ‘meracuni’ fikiran anak-anak mereka yang masih mentah supaya menganggap badan dakwah lain itu sebagai ‘musuh’.
Formula untuk kembali berukhwah ini mudah sahaja, lupakan yang lama atau cuma ambil kisah kepada badan dakwah sendiri, usah JAGA TEPI KAIN badan dakwah yang lain, apalagi terus mengelirukan fikiran anak-anak!!!

7. Konflik ini berlarutan sehinggalah ke pusat pengajian tinggi dan ditambah lagi konflik pelajar IPT, dimana pelajar yang mahu mendekati jemaah Islam yang tidak sampai 5% dari keseluruhan pelajar.

7. Dalam beberapa kes lain, saya juga sangat tidak setuju jika ada pendakwah yang mempertikaikan cara dakwah orang Tabligh atau orang yang taksub dengan tok gurunya. Boleh berbincang secara dalaman tetapi tidak perlu berhujah secara berdepan. Sepatutnya kita lebih mempertikaikan umat Islam yang lemas dalam maksiat atau mereka yang larut dalam nimat dunia sehingga surau-masjid lenggang. Dan minda mereka lenggang dari mengambil Islam sebagai cara hidup. Usah pertikai kapal dakwah yang lain.

8. Apalagi kita mempertikaikan saf dakwah yang lain yang manhaj serta rujukan mereka hampir sama.

9. Orang kafir semakin berukhwah, kita sesama pendakwah bukan sahaja ‘ bermusuh’ malah merosakkan minda anak-anak mereka . Itu kisah disekolah anak saya, begitu juga berlaku beberapa disekolah yang lain.

10.Firman Allah SWT “ Adapun orang-orang kafir, sebahagian mereka menjadi pelindung kepada sebahagaian yang lain. Jika kamu ( muslimin) tidak melaksanakan apa yang diperintahkan oleh Allah ( menjaga ukhwah), nescaya akan terjadi kekacauan di muka bumi dan kerosakkan yang besar” Al Anfal :73

11. Usah sombong dengan ‘kapal’ masing-masing, sedangkan kapal itu tidak sehebat mana kerana kapal orang kafir lebih canggih dan gagah. Jika berterusan sikap sedemikian, maka tergolonglah dalam golongan yang Allah sebut dalam surah Al Anfal : 47 “ Janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang keluar dari kampungnya dengan rasa ANGKUH DAN SOMBONG serta MENGHALANG orang lain dari jalan dakwah. Dan ilmu Allah meliputi apa yang mereka kerjakan”.