Pages

Friday, April 3, 2009

Hebatnya Berimaginasi ( siri 2)

Sebelum ini saya ada membentangkan artikel bertajuk, sembilan ( 9) Imaginasi Hassan AlBanna terhadap umat yang di ingini, berikut beberapa contoh lagi akan kehebatan berimaginasi;

1. Bekas Presiden Amerika, James A Garfield ketika usianya 10 tahun melihat seorang lelaki yang berpakaian kemas dan mewah lalu bertanya pada ibunya siapa lelaki itu, jawab ibunya lelaki itu ialah ahli kongress. Setelah ibunya menerangkan siapa ahli kongres itu, secara spontan dia berkata pada ibunya yang dia mahu menjadi ahli kongres apabila dia dewasa. Ibunya sekadar tersenyum. Keesokkan hatinya dia menulis, “ Saya mahu menjadi ahli kongres”. Selama beberapa bulan, dia setiap hari melihat tulisan itu yang ditampal didinding dan sesekali ditatapnya pada hari berikutnya. Dia terus bersemangat dan sanggup berkerja pada setiap hujung minggu kerana kemiskinan keluarganya. Dari menjadi buruh kontrak sehingga menjadi menjadi guru tuisyen sehingga usianya 18 tahun, namun dia terus belajar sehingga ke kolej tanpa bantuan kewangan dari ibubapanya. Pada usia 22 tahun, beliau lulus fakulti Undang-undang . Walaupun sudah bergelar peguam tetapi kertas nota yang ditulisnya dahulu masih ditatap dan tergambar wajah ahli kongres yang di lihatnya dahulu dan pada pada usia 33 tahun cita-citanya menjadi ahli Kongres tercapai. Lima belas kemudian beliau menjadi ketua pula kepada ahli kongres iaitu menjadi Presiden Amerika pada tahun 1869.

2. Sehingga tahun 1954, belum ada manusia yang mampu berlari pada jarak satu batu ( 1.6km) dengan kepantasan kurang dari 4 minit. Ramai athelet yang telah mencuba, semuanya gagal. Roger Bannister, seperti athelet lain berazam untuk menjadi manusia pertama memecahkah rekod ini. Dia pernah mencuba, tetapi gagal dimana pada 2 mie 1953, masa catatannya 4 mt 6 saat, namun kekuatan mindanya berkata, tiada yang mustahil. Jika selama ini dia dan orang-orang lain kuat berlatih secara fizikal tetapi dia mendapat ihlam untuk melatih otaknya. Setiap kali selepas berlatih samada di padang atau di gimansium dia akan berehat dan membayangkan bahawa dia telah berjaya memecahkan rekod itu. Kemudian semasa dia berlatih berlari, dia masih membayangkan perkara yang sama iaitu seolah-olah dia sedang menonton televisyen akan kejayaannya itu. Teman sepelatihnya sekadar tersenyum dengan ‘angan-angan’nya itu. Di hari pertandingan, 6 mei 1954, dihadapan 3 ribu peninton, sesuatu yang dikatakan mustahil sudah berlaku, REKOD sudah dipecahkan, dia berlari kurang dari empat minit.

Apa yang lebih menakjubkan, kemudian pada tahun itu juga seramai 40 orang telah berjaya berlari kurang dari 4 minit dan tahun berikutnya, seramai 300 orang boleh melakukannya.Yang terpahat ialah nama Roger Bannester yang kemudian menjadi pakar nerologi

3. Seorang Ibu memaksa anak lelaki nya mengikuti kursus 3 hari motivasi sedangkan PMR cuma tinggal 50 hari sahaja. Dalam terpaksa, anaknya yang selama ini tidak pernah mendapat pangkat A dalam semua mata pelajaran, pergi dalam keadaan berat hati. Apabila balik dari kursus, si ibu melihat anaknya seperti sedikit bersemangat. Keesokan harinya, anaknya pergi kesekolah seperti biasa,dan si ibu masuk kebilik anaknya dan terdapat dua kertas ditampal di dinding. Iaitu kertas yang tertulis ikrar untuk berjaya dan kertas yang tercacat- ‘Target PMR 6A’, si ibu tersenyum bangga. Ketika di rumah si ibu bertanya mengapa tidak letak target 8 A, si anak cuma tersengeh dan berkata iaiti 6 A pun dah banyak sangat. Anak lelakinya meminta Ibunya, supaya ayahnya mencetak kertas yang sama seperti keputusan original PMR dan meminta ditulis namanya dan nama sekolah. Dia memberitahu mahu membayangkan pada setiap hari yang dia sudah pun berjaya mendapat 6A. Esoknya, ayahnya menyerahkan kertas itu, tetapi tercatat pangkat A pada semua pelajaran. Anaknya berkata, “ Mana lojik ayah! Matematik dan bahasa Ingeris susah nak dapat A ?”. Kata ayahnya, “ Boleh, cuba dulu dan bayangkan ini keputusan PMR awak punya !“. Kertas itu di fotostat, satu ditampal didinding dan satu lagi letak dalam beg sekolahnya. PMR tinggal beberapa minggu sahaja, dan si anak semakin rancak mentelaah buku-buku pelajarannya. Menakjubkan, apabila keputusan PMR keluar, apa yang tercatat di biliknya dan dalam beg sekolahnya itu sama dengan yang keputusan PMR sebenar!!


4. Ramai yang pernah tahu tentang Mental Arithmatik. Pada peringkat awal, pelajar diajar teknik pengiraan menggunakan sempoa ( alat kira tradisional peniaga Cina). Setelah mahir mengira menggunakan sempoa ini, mereka disuruh pula mengira sambil mengimaginasikan sempoa itu jelas dalam mindanya. Setiap butir biji sempoa itu dia tahu tempatny dan mesti menggunakan sempoa yang sama setiapkali mengira. Setelah mampu berimaginasi , mereka disuruh mengira tanpa sempoa tadi tetapi mengguna sempoa yang sudah melekat dalam minda masing-masing. Apabila diberikan satu pengiraan matematik, pelajar ini akan mula mengira dan jari-jari mereka bergerak seolah-olah menggunakan sempoa yang sebenar. Hasilnya dalam beberapa saat, tanpa kertas dan pen mereka boleh mengira dengan pantas. Sebenarnya bukan jari-jari yang mengira, tetapi otak kanan mereka yang mengira ie otak imaginasi.

5. Ramai orang yang tahu tentang meringkas sesuatu pelajaran atau artikel dengan menggunakan lakaran peta minda. Dan dikatakan peta mind ayang baik ialah cabang-cabang pada peta ini tidak lebih dari 6-7 tujuh cabang utama dan tidak lebih dari empat warna. Jika lebih dari itu- dinamakan serabut minda pula. Begitu juga tulisan dan cara penulisan mestilah mudah dibaca oleh sesiapa sahaja dengan dakwat hitam atau biru gelap. Peta minda ini sebenarnya ialah lakaran imaginasi dan mesti diulang membaca dan membayangkannya. Ada seorang pelajar yang betul-betul lupa jawapan dari soalan ibjektif dan dia sangat pasti ada tertulis dalam lakaran peta minda yang pernah dibuatnya. Apa yang dia boleh ingat ialah warna artline merah yang digunakan untuk bold jawapan itu. Dia termenung dan membayangkan warna itu dan akhirnya terbayang pula jawapan sebenar. Begitulah hebatnya berimaginasi iaitu kerja otak kanan.


6. Albert Einteins juga dikenali saintis yang malas dan kurang bercakap, apabila di tanya rahsia kejayaannya, dia hanya menunjukkan kepalanya dan jarinya membuat lakaran seperti satu bingkai gambar. Lalu wartawan itu bertanya lagi," Adakah tuan bermaksud gunakan otak untuk berimaginasi?. Beliau berkata, " Ya. Anda pun bijak !

7. Saya sedang berimaginasi 3 buah buku baru akan berada ditangan para pembaca, besar hajatnya, akan menjadi realiti secepat yang mungkin-amin

8. Adalah tidak lucu, jika sekeping gambar orang yang berjaya atau ternama dan wajahnya anda tukar dengan gambar muka anda dan badannya masih badan orang tersebut, lalu anda tampal di dinding bilik anda, anda berimaginasi mahu menjadi 'sepertinya' - pernah seorang usahawan biasa melakukan sedemikian dan dalam beberapa bulan dia pula bergelar seorang jutawan.
9. Mari kita berimaginasi :-
a. solat ini akan naik bercahaya
b. seolah-olah Kaabah di depan mata
c. terbayang solat ini naik bagai hitam legam, bila cuai fikiran
d. bayangkan bentuk huruf yang jelas ketika membaca fatihah dan bacaan yang lain
* ketika solat, kita tetap mengaktifkan otak kanan