Pages

Tuesday, June 30, 2009

Ibubapa yang 'berdosa'

( sambungan dari artikel ibubapa Fisiologi )

Anak-anak yang TIDAK mengenang jasa ibubapa LEBIH ramai dari ibubapa yang INGINKAN jasa-jasa mereka mesti dibalas. Anak derhaka lebih ramai dari ibubapa yang derhaka pada anak-anak. Dan anak yang berdosa pada ibubapa lebih ramai dari ibubapa yang berdosa pada anak-anak mereka.

1) Ada ibubapa yang menjaja dan berbangga dengan kejayaan dunia anak-anak mereka . Begitu juga menganggap pelaburan wang ringgit itu MESTI dibalas oleh anak-anak suatu masa nanti. Walaupun ramai yang menafikan perkara ini, tetapi tersemat didalam hati dia membanding-bandingkan anaknya. Segelintir ada ibubapa yang menuntut supaya perasaan dan hatinya WAJIB dijaga oleh anak-anak, malah terdapat anak soleh yang tersepit dalam masalah ibubapa yang tidak soleh emosinya.

2) JIka ada Tuhan yang kedua, dia ialah ibu atau suami kepada mana-mana isteri. Ada ibubapa yang menggunakan kuasa veto dan kuasa lumrah dunia ini, yang mana kata-kata ibubapa itu keramat dan benar belaka. Berapa ramai hati-hati anak dilukai oleh ibubapa tidak soleh ini, dan memendam rasa. Ibubapa boleh dan mudah menuduh anak durhaka, tetapi belum tentu lagi disisi Allah.

3) Ada kes ibu atau bapa yang TERPAKSA dihantar oleh anak-anak mereka ke rumah jagaan orang tua, tetapi mudahnya masyarakat menuduh mereka anak yang tidak berhati perut. Kerenah emosi orang tua yang bermacam walaupun kesenangan kebendaan telah disediakan oleh anak-anak. Mungkin setelah habis ihtiar,rumah jagaan orang tua lebih sesuai. Ada orang tua yang lebih selesa dengan anak perempuannya sahaja. Malah ada kes si anak perempuan yang hanyalah anak angkat yang terpaksa menjaga ibunya yang lumpuh bertahun-tahun sehingga meninggal dunia- alasannya kerana tidak sesuai dengan anak-anak lelakinya ( mungkin lebih tepat tidak sesuai dengan menantu). Terdapat usaha sesetengah pihak yang mengambil inisiatif rumah orang tua ala pondok agama. Konsep yang baik ini juga menjadi bahan fitnah oleh segelintir masyarakat.

4) Kita merasakan fahaman tradisional yang menyebabkan ibubapa yang menuntut bukan-bukan pada anak-anak tetapi kefahaman ini akan terus DIWARISI oleh generasi tua sekiranya masih beranggapan mereka adalah RAJA yang kehendak mesti dipenuhi.

5) Tidak dinafikan ada segelintir ibubapa yang mudah benar menuduh anak-anak mereka derhaka atau merajuk dan begitu juga anggapan oleh kebanyakan masyarakat.

6) Kesilapan selalu diletak pada anak-anak, sedangkan pendidikan agama dan akhlak ketika anak-anak masih kecil terabai dan tidak dititik beratkan

7) Anak yang soleh sentiasa berusaha membahagiakan ibubapa semasa didunia dan doa menajat diteruskan ketika ibubapa mereka di alam barzah.
8) Jadilah ibubapa yang terdidik emosi, kerana semakin tua semakin kembali ke emosi keanak-anakan dan hargai nikmat usia serta nikmat dunia yang anak-anak sediakan.