Pages

Tuesday, June 30, 2009

Durian Yang Dimakan Ulat


Sekarang ini musim durian dan sekeliling rumah kelahiran saya ( Kg Simat, Johol, N Sembilan) yang sudah 4 tahun tidak dihuni, terdapat pokok dokong, rambutan, manggis dan lebih 10 batang pokok durian yang bermacam jenis dan bermacam rasa. Kebun hasil usaha arwah ayah dan kami adik beradik antara menjadi penyebab untuk kami pulang menjenguk rumah yang biasanya meriah pada beberapa hari raya puasa sahaja. Dua minggu lepas saya sekeluarga bersama ibu menjenguk rumah dan kebun yang buah durian baru mula jatuh.


Saya dikatagorikan peminat durian dan semalam saya untuk kali keduanya membeli buah durian ini di Bandar Lukut. Biasalah seperti ditempat-tempat lain masih orang Cina juga yang menjual durian kualiti tinggi. Saya memilih buah durian yang dikatakan isinya kuning tembaga tetapi dijual murah kerana ada sedikit tompok hitam dikulitnya. Kata Cina ini, “ Ini lulian ada sikit dimakan ulat , tapi baik punya ".


Dari tujuh biji yang dibeli dan rasanya memang enak seperti yang didakwa, tetapi walaupun diluar tompok hitamnya kecil, rupanya didalam banyak biji durian yang telah rosak. Dengan kata lain, gambaran diluar tidak sama dengan keadaan didalam. Luar nampak OK, rupanya KO didalam. Sebabnya ialah saya belum mendalami ilmu durian ini.


Analogi yang boleh saya buat ialah, ada ketikanya perlu berhati-hati dengan orang belum kita kenali, diluar nampak seperti baik. Dan sifat berhati-hati dalam membuat sebarang pilihan. Umpama contoh kisah Imam Bukhari yang amat teliti dalam mencari sanad hadis, dimana beliau pernah menolak hadis dari alim yang memperolok-olokkan ternakannya ketika mahu memberi makan walaupun beliau sudah jauh mengembara untuk menemui alim ini. Bagi beliau, samalah seperti gambaran tompok hitam kulit durian tadi,jika ada kerosakan diluar maka didalam lebih rosak lagi.


Memang kita diajukan supaya sentiasa berbaik sangka dengan aip dan kelemahan orang lain,tetapi sikap berhati-hati itu lebih dituntut lagi .Dan berbaik sangka boleh diketepikan apabila semakin mengenali seseorang, maknanya boleh bersangka buruk demi membetulkannya. Buruk sangka hasil dari pengalaman lampau itu adalah ciri berhati-hati dalam tindakan.


Jika ada yang mendakwa, mulut bisa/laser tetapi hati baik, tetapi sepatutnya hati yang baik, mulut pun sepatutnya akan baik. Dan kadang-kadang adalah benar kulit buku menceritakan isinya. Ekpresi muka dan penampilan seseorang boleh mengambarkan isi hatinya. Apa yang dipakai, rumah yang didiami atau kenderaan yang dipandu juga boleh mengambarkan apa yang ada didalam hati seseorang