Pages

Thursday, June 11, 2009

Seksanya Dengan Alergik

1. Apabila melihat dan merawat pesakit yang menderita penyakit asma dan sakit kulit memang menginsafkan. Faktor keturunan memainkan peranan penting.
2. Sehari selepas balik dari J.Bahru, saya dengan dibantu oleh dua anak bujang lelaki menyimen kolam ikan buatan sendiri bersaiz 4' x 10' dibelakang rumah. Manakala disebelah malam, seperti biasa setiap malam Jumaat, saya beriadhah badminton dengan pemuda-pemuda lingkungan usia 24- 35 tahun.
3. Pada keesokan harinya, saya merasakan kesakitan pada betis kanan sebelah bawah dan rasa hairan juga kerana tidak terseliuh semasa bermain. Apabila kulit semakin merah dan membengkak, isteri saya mengagak kemungkinan saya alergik dengan simen yang dibancuh semalam. Pada malam harinya semakin bengkak dan suhu badan naik mendadak. Tiga hari lamanya kaki saya membengkak dan hingga kini masih belum pulih sepenuhnya.
4. Saya tidak mengalami sebarang alahan sebelum ini, cuma alah pada makanan pedas. Mulut boleh tahan podeh, maklumlah orang nogori, tetapi perut tak tahan- IBS-irritable bowel syndrome. Manakala ada juga orang yang 'alergik' pada makanan tertentu, iaitu alergik jumpa, dia kemaruk
5. Alergik biologi terutamanya kulit dan sistem pernafasan adalah penyakit yang sukar dikawal atau sembuh sepenuhnya, namun alergik rohi lebih banyak menyerang kita. Simptom serangannya menyerang dan mengotorkan hati . Alergik rohi ini ada didalam dan diluar rumah.
6. Dan sejauh mana alergik kita terhadap perkara yang sentiasa menyerang kita ini? Imunitinya terletak pada kualiti amal dan kesenambungannya