Pages

Sunday, June 15, 2014

Aura Bola dah tiba, aura Ramadhan ?

Seluruh dunia kini tertumpu ke negara Brazil kerana sedang berlangsung bolasepak Piala dunia.Rakyat negara yang berjaya masuk kepiala ini tentu seronok sakan, tetapi turut dirasai oleh rakyat negara lain termasuk diMalaysia ini.

Ramai yang mempunyai pilihan pasukan kegemaran masing-masing, sedangkan negara itu tiada apa-apa kiatan lansung dengan mereka. Ada yang minat sesebuah negara kerana ada para pemainnya mereka minati menerusi kelab masing-masing , dan cuma sedikit minat kerana corak permainannya. Tidak kurang yang minat bola ini adalah kaki bangku atau sudah lama tiidak menyepak bola.

Bola kini adalah perniagan, maruah, kebanggaan, pesta hiburan dan pesta keseronokan. Melihat media masa cetak dan elektronik, jelas faktor hiburan dan keseronokan yang lebih ditonjolkan.

Aura bola ini sudah datang termasuk pada sebahagian besar umat Islam diseluruh dunia yang akan menyambut bulan ramadhan dan nanti sepanjang dua minggu bulan ramadhan pesta bola ini akan terus berlangsung.

Yang gagal mengawal aura bola ini, biasanya gagal untuk merasakan kehadiran aura Ramadhan. Sanggup bersengkang mata demi bola, tetapi tidak untuk beribadah. Nasihat ini sudah biasa disebut, tetapi umpama mencurah air kedaun keladi. Jiwa yang sentiasa seronok sukar untuk membendung minat, malah rasa seronok bakal datang bulan Ramadhan ialah kerana pesta makanannya atau persediaan rayanya!

Alangkan baiknya keseronokan mengikuti perkembangan bola ini dapat diagihkan kepada seronok dengan kedatangan Ramadhan. Benarlah, dunia ini syurga bagi orang yang kurang taqwanya dan bagi orang kafir