Pages

Wednesday, June 3, 2009

Bumi Ambia' Dan Bumi Firaun

1. Ketika ini saya sekeluarga menginap di hotel Pacifik Puteri di Johor Bahru iaitu hotel yang sama didiami oleh beberapa pasukan hoki remaja piala dunia yang akan berlangsung di sini bermula pada hari ahad ini. Dan diantara pasukan yang bertanding ialah pasukan Mesir.


2. Saya sempat berbual dengan salah seorang pegawai pasukan Mesir ini dan menurutnya sukan hoki ini tidak popular di sana berbanding sukan bolasepak. Walaupun tidak popular dan diminati seperti di Malaysia, pasukannya layak memasuki peringkat taraf dunia. Saya sempat berseloroh dengannya, iaitu sukan bolasepak diMesir sudah menjadi 'Tuhan', dia sekadar tersenyum. Setahu saya, Mesir ialah juara bolasepak peringkat Afrika ( Utara ) dan tarafnya jauh bermutu dari pasukan Malaysia. * Semasa dibangku sekolah, sukan hoki ini merupakan sukan berpasukan kegemaran saya selepas bolasepak.


3.Sekilas pandang orang Mesir yang saya jumpa ini dan para pemainnya tiada beza dengan pemain 'mat saleh' yang lain.


3. Pernah beberapa kenalan yang pulang menuntut dari negeri dakwah Nabi Musa AS ini berkata bahawa sistem sekular dan gaya hidup barat orang-orang Mesir hampir tiada beza dengan orang Malaysia ini. Dan menurutny lagi, segelintir pelajar khasnya lelaki yang hilang wajah sebagai bakal ustaz apabila hidup berfoya-foya dan berseronok. Di Universiti AlAzhar yang bersistem wakaf itu TIDAK MEWAJIBKAN kehadiran mengikut kelas pengajian dan duit pula banyak ( tukaran wang serta barangan lebih murah), maka tidak hairan ada pelajar yang leka dalam ilusi keseronokan dan ponteng kelas serta ada yang 'kemaruk' melihat tarian gelek di sekitar sungai Nil. Akhirnya ada yang terpaksa lebih lama belajar dan bila balik ke Malaysia menjadi ustaz lulusan Azhar!! Malah menurutnya lagi, pernah seorang Ustaz lulusan Azhar yang sudah berusia 50an datang semula ke Mesir dan antara tempat pertama yang beliau lawati ialah ke tempat gelek itu!!


4. Semasa zaman pelajarnya, beliau juga pernah diingatkan oleh pelajar seniornya bahawa jangan lupa bumi Mesir ini juga ialah bumi Firaun laknatulah pernah memerintah, maka tempias maksiat firaun masih berleluasa di sana dan lama dijajah oleh British.


5. Ramai dari kita tahu akan sikap pemerintah Mesir sekarang terhadap rakyat Palestin yang tertindas dan masih bersikap keras mereka terhadap badan-badan dakwah sejak zaman Presiden Jamal Naser lagi .


6. Dari segi kekayaan bumi, akademik dan kekuatan persenjataan, Mesir adalah negara Arab yang terkehadapan berbanding negara Arab yang lain.


7. Saya sangat yakin, sekiranya Mesir berjaya ditukar kepada pemerintahan yang berjiwa Islamik, maka akan merubah senario politik di Asia Barat , khasnya bumi Palestin dan mampu menular ke negara Islam yang lain.


8. Mesir adalah bumi dakwah Hassan AlBanna sejak hampir 70 tahun yang lalu dan telah melahirkan ribuan para pejuang yang sedang merubah masyarakat disana dan negara lain.
9. Jika bumi para ambia' kini dipenuhi berjenis maksiat, apalagi di Malaysia!. Tetapi ini bukanlah alasan untuk tidak berjuang menegakkan syariat Allah. Bumi nusantara ini adalah bumi bukan Arab pilihan Allah dan sudah bertapak sejak lebih 800 tahun yang lalu.