Pages

Tuesday, May 26, 2009

Dakwah Tanpa Suara Dan Dakwah Pinggiran

1.Memberitahu, menyampai, menegur dan mengajar itu adalah perbuatan atau amal. Dakwah adalah amal. Dakwah bukan sekadar tersimpan dalam emosi, dalam hati, dalam pirasat atau dalam minda!

2. Kata yang tidak terluah, bibir yang tidak bergerak, maka orang lain tidak akan memahami. Jika sekadar bahasa mimik wajah dan bahasa badan, banyak tafsiran boleh dibuat.

3. Maka TIDAK dikatakan berdakwah jika tanpa SYARAHAN, CERAMAH, TAZKIRAH atau lebih tepat tanpa SUARA. Dan tidak juga dikatakan dakwah tanpa TULISAN.

4. Dakwah mesti dengan lisan, tulisan dan anggota badan. Dari kombinasi ketiga-tiga amal ini , maka layak dipanggil pekerja ( aktivis)dakwah.

5. Lisan dan tulisan mesti disampaikan pada pihak lain, dan bukan sekadar mengulas, 'membebel' atau dibincangkan sesama rakan seperjuangan atau sekadar menjadi 'wartawan'.

6. Kesilapan besar dan menyalahi sunnah, jika dakwah sekadar berligar dalam hati dan emosi seperti sekadar membenci dalam hati terhadap maksiat disekeliling, maka silaplah memahami dakwah dan itulah selemah-lemah iman. Iman yang lemah energi dakwahnya pasti lemah.

7. Pekerja dakwah yang sekadar menguruskan acara, bermakna masih menjadi pekerja sokongan dan jangan sampai begitulah kemampuannya sehingga akhir hayat. Dakwahnya di pinggiran

8. Dan jangan pula terlalu lama dalam kepompong ahli usrah atau mengurus urusan dalaman, dan belum lagi bergelar ahli dakwah

9. Jika mendakwa tidak mampu berceramah, bertazkirah atau menulis, sebenarnya itu alasan untuk menyedapkan hati dan sebenarnya tidak mengarap potensi diri. Tarbiahnya tersilap dan tersasar.

10. Saya biasa memotivasi kepada generasi muda duat, supaya menulis apa sahaja yang pernah didengar dan apa yang pernah dibaca. Buatlah blog sendiri, walaupun anda sendiri tidak yakin untuk dibaca oleh orang lain, tetapi akan sampai masanya skil penulisan akan ada kemajuan. Paling tidak buat cut n paste.

11. Penulis itu seorang pemikir. Bercakap dan berhujah pula lebih menguja pemikiran

12. Sebelum menulis, kita wajib membaca apa yang orang lain tulis. Membaca pula akan membuatkan kita berfikir untuk memahami dan menghayati apa yang dibaca. Jika setakat berhenti membaca dan tidak diolah atau dijadikan bahan rujukan penulisan, maka apa yang dibaca akan mudah dilupa dan tidak difahami.

13. Rugi besarlah kepada mereka yang mampu bercakap dan berceramah tetapi MALAS menulis. Bukankah anda sudah biasa menulis karangan sejak dibangku sekolah rendah lagi?

13. Ramai orang yang hebat menulis tetapi kaku bila bercakap, tetapi mengapa orang yang berbakat dalam percakapan SENGAJA MENGAKUKAN diri dalam penulisan. Memang diakui bercakap lebih mudah dari menulis. Bukankah seorang pendakwah sepatutnya suka menyusahkan dirinya untuk orang lain?

14. Melukis perlukan bakat, tetapi tidak diperlukan bakat tersendiri untuk menulis. Tulislah apa yang terlintas dalam fikiran. Itulah yang saya lakukan. Bukan kerana bakat menulis, tetapi keinginan.

15. Saya dianugerah bakat melukis dan mampu melakar wajah secara langsung dan lukisan minyak, tetapi bila keinginan yang tidak kuat, rasanya sudah bertahun-tahun saya tidak memegang berus dan warna.

15. Maka jadilah pendakwah yang seimbang, iaitu mesti berdakwah dengan lisan dan tulisan serta penambahbaik dengan qudwah.

16. Kepada mereka yang semakin meniti usia, yang menulis pun tidak dan segan pula untuk berceramah atau bertazkirah, bermakna dakwahnya masih juga dipingiran dan masih menjadi pekerja kumpulan sokongan dalam dakwah, walaupun berjawatan besar dalam organisasi dakwah. Sedangkan ramai dari anda bukan pekerja sokongan malah berjaya dalam kerjaya dunia dan terhormat!


17. Jika merasakan potensi sudah terlalu lama terpendam untuk berceramah, paling tidak bercakaplah dengan bahasa Islam dalam perbualan harian kita dengan orang rakan sekerja atau orang terdekat, dan saya yakin belum terlambat untuk menulis sesuatu dalam zaman media-massa yang semakin canggih ini, walaupun pada peringkat awal sekadar suka-suka untuk mencoret. Mencoret juga membuatkan anda berfikir dan menjadi pemikir.
18. Apabila lengah membaca dan berfikir, maka dari pengalaman saya akan lengah menulis. Sebagai contoh, alhamdulillah dengan qudwah dan motivasi, isteri saya semakin baik berceramah dan menulis, walau mengambil masa yang agak lama untuk menyiapkan penulisan serta hidup budaya membaca dan menulis dikalangan anak-anak.