Pages

Monday, August 18, 2008

Kita Orang Awam Sahaja??

Kita tentu biasa mendengar kata-kata seperti berikut, puasa orang awam, solat orang awam....Dan satu perkara yang mendukacitakan, dalam satu kuliah mingguan, seorang Ustaz lulusan Timur Tengah menghuraikan katagori solat orang awam iaitu orang-orang seperti kita ini yang susah untuk khusyuk, solat boleh ingat macam-macam. Dan katanya lagi, solat khusyuk itu bila sudah sampai tahap wali, ulamak-ulamak besar!!. Dan seorang guru agama lain memberi versi yang lain iaitu solat ada 13 rukun tetapi para ahli sufi menambah satu rukun lagi iaitu rukun khusyuk.



Inilah diantara kekeliruan para ilmuan agama, yang mengelirukan orang lain. Dan saya biasa menulis untuk khusyuk bukan dinilai dari tahap ilmu agama seseorang. SEOLAH-OLAH ADA PILIHAN UNTUK KHUSYUK ATAU TUDAK??



Para ulamak, para sufi atau para wali juga bermula sebagai orang awam. Peningkatan kualiti dan kuantiti amalan sentiasa diambil berat sehingga kehidupan dan cara mereka menilai dunia ini juga berubah. Selagi dalam minda kita bahawa kita orang awam, orang kurang amalana atau orang yang kualiti amalannya rendah, selagi itulah kita berada di tahap terbawah. Sedangkan tiap tahun pelajar naik kelas, dan ada tahap perubahan pangkat-pangkat dalam berkerjaya!!



Hati dn minda yang sedar sedang beribadah perlu kepada usaha dan bukannya satu hidayah atau anugerah Allah secara tiba-tiba!!