Pages

Wednesday, August 13, 2008

Kunci Berkarat, Solat Berkarat


Baru-baru ini, salah satu mangga kunci grill rumah saya tidak boleh dibuka ( terdapat tiga mangga lain yang menggunakan satu anak kunci sahaja). Saya dapati mangga itu berkarat dan semakin longgar. Akhirnya tiada cara lain, selain menggunakan tukul untuk membuka mangga itu. Sebelum ini mudah dibuka, tetapi bila ia makin berkarat walaupun anak kunci masih baik, maka ia tidak berfungsi lagi.

Analogi mangga berkarat ini dan anak kunci tadi ialah, mangga tadi umpama solat. Kita beriman kunci kepada semua amalan ialah solat. Untuk membuka ' kunci' syurga ialah dengan solat. Setelah berjaya di buka, baharulah amalan-amalan lain akan turut di bawa masuk. Puasa akan masuk, zakat, doa, zikir, Haji dan amalan baik lain akan lancar kemasukkannya. Tetapi jika terkial-kial untuk membuka kunci tadi dan apakah yang akan terjadi jika gagal langsung membukanya, bukankah akan terkandas di luar?

Kita ada anak kunci , tetapi kita tidak menjaganya dengan baik. Dengan kata lain kita memang seorang yang melakukan solat, TETAPI SOLAT KITA BERKARAT. Berkarat kerana gagal hadirkan minda dan hati, istiqamah solat sendirian , bertambah karat bila solat akhir waktu serta tergesa-gesa. Namun yang berkarat tidak bermakna berterusan tidak berfungsi tetapi mestilah di jaga dengan sempurna dan di buang karatnya. Maka bersamalah kita menyahkan karat-karat dan terus mengilap kunci itu dengan sebaiknya dan istiqamah.

Tetapi sebaliknya orang tidak solat langsung,bermakna langsung tidak memiliki kunci untuk 'membuka syurga' nanti.
Memelihara kunci sendiri adalah tangung jawab individu, orang terdekat juga tidak mampu membantu kita menjaganya.