Pages

Tuesday, April 8, 2008

Koleksi Artikel Saya Tentang Apitherapi dan produk Lebah


Agak lama juga tulisan dalam blog ini berbicara tentang perkembangan isu terkini , elok rasanya bertukar rentak penulisan dalam bentuk ilmu, untuk itu di sini saya sertakan HIMPUNAN beberapa artikel yang pernah saya tulis pada tahun 2003-2004 berkenaan terapi alternatif dari produk lebah.

Antara artikel itu ialah:_

APITERAPI SATU RAWATAN ALTERNATIF

Apabila disebut madu lebah sebagai penawar, ramai dari antara kita telah pun memahaminya. Begitu juga produk lebah yang lain seperti propolis, bee pollen, royal jelly, beewax sebagai penawar juga telah di fahami oleh sebahagian besar kita oleh masyarakat kita. Tetapi perkataan APITERAPI sesuatu yang masih janggal. Sebenarnya apa yang telah dinyatakan di atas tadi itulah Apiterapi.



Apiterapi bermakna rawatan dengan menggunakan produk-produk lebah. Apis perkataan Latin bermakna, lebah. Bagi masyarakat di Eropah, British, Amerika Syarikat, Jepun bukan sahaja mereka tahu perkataan Apiterapi, tetapi telah pun lama mengamalkannya. Malah pengamal apiterapi di panggil Apitherapist . Dan jangan terkejut sebahagian besar dari mereka terdiri dari para doktor perubatan, juga para medik, doktor nutropatik, paling tidak ahli sains makmal perubatan yang berkaitan dengan terapi alternatif melalui produk-produk lebah....

........................................bersambung di

http://maduiran.tripod.com/

( web miliki sdr Nizar, agen madu khaula bagi negeri Perak yang masih menyimpan koleksi artikel saya tentang keajaiban lebah)

Saya sendiri ialah agen madu Khaula untuk negeri Johor dan Sarawak.