Pages

Wednesday, June 17, 2009

Kembara 35 Jam

Pada Jumaat yang lalu, 12 jun 09 , bermula dari jam 11 malam, kami dari ISMA, N Sembilan dari 3 cawangan iaitu Seremban, P.Dickson dan K Pilah telah mengadakan jaulah ( kembara) ke Jerantut, Dungun, Kemamam dan Kuantan. Seramai 28 orang dari usia19 tahun ke 47 tahun menyertai jaulah ini yang bermula dari Masjid Jamek K.Pilah dan kembali semula ke tempat masing-masing pada pagi ahad, saya sampai di Springhill pada jam 4 pagi. Pada tahun lepas ISMA NS berjaulah ke Dumai, Indonesia.

2. Pemantapan ukhwah dan memahami dakwah di tempat lain serta ketahanan fizikal adalah antara objektif utama jaulah ini. Sesuatu yang menarik kembara ini tanpa henti dan 80 peratus masa dihabiskan dalam kenderaan dan tidur berbaring beberapa minit sahaja dalam tempuh 35 jam ini.

3.Lokasi singgahan pertama pada jam 4 pagi ( Sabtu ) ialah Masjid Jerantut, sempat berehat seketika sebelum subuh dan destinasi pertama selepas subuh ialah rumah Cikgu Anuar yang jaraknya 5 minit dari masjid. Cikgu Anuar ialah bekas S/U ISMA P. Dickson yang kini bermastatutin di Jerantut sejak januari yang lalu.

( Gambar: Selepas subuh di Masjid Jerantut)


4. Tanpa di rancang, saya di minta untuk memberi tazkirah dan mesej yang terlintas ialah lakukan sesuatu dalam keadaan berbeza dan luar biasa. Ukhwah dan persaudaraan itu diucap oleh semua orang, orang kafir pun berukhwah, peniaga MLM juga kuat ukhwahnya, tetapi apakah yang BERLAINAN dalam ukhwah badan dakwah dan di kalangan para duat? Ukhwah ini sesuatu yang praktikal dan perlu kreatif untuk mencernakannnya dimana jaulah ialah antara kaedahnya.
(gambar: cenderahati kepada cikgu Anuar)


5. Saya memberi analogi 'ukhwah' antara ikan keli, puyu dan ikan koi dalam kolam buatan sendiri , saiz 4' x x 10', di belakang rumah saya ( baru seminggu). Pada peringkat awal ikan ini asshobiah dan tidak bergaul tetapi selepas 3 hari, ikan-ikan ini boleh bergurau sesama mereka. Cuma ikan koi yang kurang sedikit kelasakkannya, beberapa ekor menemui ajal bila tidak tahan dengan air kolam yang belum stabil lagi. Ada juga segelintir duat yang menjadi seperti ikan koi ini sepanjang perjalanan dakwah.
6.Dan analogi kedua, iaitu bagaimana cara fikir yang berbeza dan positif yang membuatkan beras jenama Faiza terkenal, pada hal dia menjual beras mahal dan tidak mampu dibeli secara berterusan oleh orang kebanyakkan.

7. Seterusnya selama 5 jam kami berjaulah pula ke Dungun, dan sempat berjumpa 4 orang ahli Isma di sana dan wakilnya, Us Jailani telah memberikan tazkirah kepada kami. Kami berjumpa di pantai Dungun, berhadapan dengan UiTM.


8. Kemudian pada jam 3 petang kami singgah di Taman Islam ( sekolah pondok moden),Kemaman yang sudah beroperasi sejak 37 tahun yang lalu. Dan sekitar jam 10 malam kami sampai ke Pejabat ISMA, Kuantan. Dari sini, pada jam 11.45malam, kami bertolak menuju semula ke masjid K.Pilah.

9. Beberapa iktibar dan tajribah dari jaulah ini ialah seperti kelekaan dari membuat persediaan yang rapi, kerana ada kenderaan yang perlu di tukar tayar spare di tengah jalan kerana kehausan bunga. Dan beberapa arahan yang tidak jelas dan 'tidak tegas', rasanya mungkin tidak ramai anggota rombongan yang sempat menghabiskan 2 juzuk Al Quran sepanjang jaulah ini. ( saya sekadar 1 juzuk setengah)


10. Apapun jaulah ini sesuatu yang sangat baik untuk lebih kenal sesama. Tanpa ukhwah yang mantap, semua kerja tidak lancar seperti terserlah ketika berjaulah ini. Dakwah dan ukhwah umpama aur dengan tebing