Pages

Wednesday, December 26, 2007

Bila Hilang Tumpuan

Apabila minda dan fizikal saya disibukkan dengan urusan berpindah ke N.Sembilan dan mengurus persekolahan anak-anak, hilang pula tumpuan saya untuk terus berfikir dan menulis blog ini serta umtuk menyambung menulis buku-buku saya. Seolah-olah sudah hilang fokus kepada usaha dakwah yang kerdil ini. Begitu jugalah kerdilnya manusia yang mudah hilang tumpuan apabila sibuk kepada urusan keduniaan sehingga urusan itu dirasakan lebih penting.

Kita juga biasa tertipu dengan kerja remeh yang diangap penting, kerja kecil diangap besar, kerja kurang pahala dianggap berpahala besar! Sepertimana sudah merasakan kerja dakwah yang besar bila turun padang membantu mangsa bencana alam seperti banjir dan lain-lain. Kita harus membezakan kerja kebajikan yang mrupakan wadah penting dalam mempromosi jenama dan sebenarnya ada badan yang lebih jauh kehadapan dalam usaha kebajikan ini. Sehinggakan badan kebajikan agama Budhha dan Kristian turut membantu mangsa bencana alam ini.

Hilang fokus dalam kerja akan membuahkan natijah tidak seperti diharapkan atau natijah akan dilambatkan.

Hilang fokus juga dikatagorikan tidak benar-benar bersungguh dan tidak mementingkan displin.

Saya teringat kepada satu tulisan tentang perkembangan dunia sukan orang-orang Jepun dan Korea. Sukan ragbi bukanlah sukan kegemaran dan tidak popoular di kalangan mereka, tetapi dengan displin dan kesungguhan mereka, pasukan ragbi mereka umpama buldozer. Pernahkan anda melihat orang Jepun dan Korea ini ’terbang’ ketika bermain sepak takraw. Dan tentu anda tahu tahap mereka bermain hoki sudah jauh lebih baik dari pasukan Malaysia. Pasukan hoki Korea selatan kini pada kedudukan ke empat terbaik di dunia. Manakala pada tahun 70an dulu, tahap bola sepak pasukan Jepun dan Malaysia sama tarafnya tetapi kini mereka jauh meninggalkan kita.. Jika dulu kereta Jepun menguasai jalanraya, kini kereta korea juga tidak kurang hebatnya.

Di mana letaknya kehebatan mereka? Dan yang pasti bukan kehebatan individu tetapi secara kolektif dalam masyarakat mereka