Pages

Monday, June 25, 2012

Berpada dan cukup-cukuplah!

Majoriti umat Islam tidak akan menentang perjuangan untuk menyatukan umat, dan para pejuang perpaduan pula tidak patut prejudis kepada sesiapa terhadap usaha ini.


Matlamat yang sudah jelas mesti diikuti dengan kaedah dan cara untuk mengajak umat ini berpadu. Adalah LANGKAH yang silap apabila mengajak berpadu melalui apa-apa 'anasir' yang bebau politik. Walaupun sedikit unsur politik, ianya tidak bebas dari  banyak keraguan.  Pada hakikatnya adalah jalan kurang bijak untuk mengajak umat ini berpadu di dalam UMNO sahaja atau di dalam PAS sahaja atau di dalam PKR. sahaja.  Juga langkah yang AMAT SUKAR dan MENGAMBIL MASA yang panjnag untuk mengajak ketiga-tiga komponen politik yang besar ini utk berpakat dan berpadu  demi mencapai hakikat perpaduan sebenar. Mereka pernah ada sejarah yang pahit dan politik sudah lama terlebur dengan  kekotoran.

Kaedah yang paling tepat, biarlah neutral  dan tidak memalitkan mana-mana pihak politik didalamn agenda perpaduan ini.  Jika mengajak berpakat, tetapi melibatkan  pula TOKOH dari UMNO atau dari PAS atau dari PKR , maka usaha itu tidak neutral dan tidak hairan ada orang boleh menafsir dengan pelbagai tafsiran.

Pendakwah haraki jauh beza dengan pendakwah yg berpolitik,  kepakaran pendakwah haraki bukan dalam politik ini.  Medan sebenar ialah  memberi ilmu, kesedaran, promosi utk kebaikan dan cegah mungkar. Dan gelangang utamanya bukan dlm arena politik, tetapi lebih LUAS lagi iaitu di luar politik. 



UTAMAKAN PROMOSI DAN AJAK masyarakat  berpadu dan berpakat di masjid, surau, instituisi pengajian rendah / tinggi.  BOLEH MENYENTUH POLITIK, TETAPI  BERPADA-PADALAH DAN  'CUKUP-CUKUPLAH'


Orang Melayu yang terlibat politik, juga seperti bangsa lain, mereka seperti sudah termetri  idealogi kepartian. Jangan penatkan usaha terhadap orang politik ini, MAKA untuk perpaduan dahulukan masyarakat Melayu cintakan Islam yang masih bebas dari politik yg ekstrim.


DAN YANG LEBIH PENTING- pendokong perpaduan mesti menunjukkan dahulu yang mereka itu adalah orang yang cenderung dan sudah berpadu dengan Melayu lain yang cintakan Islam serta mereka terbuka dlm perbincangan.

Jika masih 'mencuit-ciut' secara JELAS terhadap orang politik ini, maka natijahnya sudah dirasai sekarang apabila nama tidak sebersih sebelum ini. Jangan terpedaya dengan slogan /alasan seperti " berani kerana benar atau inilah halangan dalam perjuangan dakwah atau lain-lain", kerana alasan ini juga digunakan oleh orang  yang cetek ilmu mantiknya- biarlah bertempat dan kena pada masanya. JADILAH  ORANG TENGAH YANG AKAN DIHORMATI OLEH  PIHAK-PIHAK MAHU  DIDAMAIKAN.