Pages

Wednesday, May 23, 2012

Projek dan Produk Dakwah Tak Mantap

Agenda utama NGO haraki ialah dakwah, berdakwah perlu 'popular' dan diterima ramai serta DISENANGI oleh target dakwah ( mad'u). Politik adalah sebahagian kehidupan dan ianya subjektif serta lebih subjektif dalam kontek masyakat Malaysia.

Dakwah perlu ada produk dan projek. Sejak 40 tahun dahulu, boleh dikatakan NGO haraki TIADA  produk dan projek dakwah yang beri impak besar kepada masyarakat. Malah tidak ada kesenambungan dakwah kepada generasi pendakwah seterusnya. Yang agak popular kepada masyarakat ialah jenama NGO sahaja, tetapi produk dan projek dakwah tidak dikenali.

Setelah memulakan sebarang gagasan dakwah atau apa sahaja nama projeknya , yang penting  apakah jenis produk dakwahnya?  Produk dakwah boleh difokus kepada bangsa Melayu, tetapi perlu diperincikan apakah nama produk dakwah untuk remaja Melayu ini?

 Apakah produk ini boleh popular dan disambut oleh remaja Melayu dan bagaimana keberkesanannya? Jangan melibatkan pelajar di IPT sahaja, itu pun mungkin 0.01 % dari keseluruhan pelajar IPT. 


Saya suka mengatakan, secara kolektif TIADA satu pun NGO Islam terbukti  menghasilkan produk dakwah yang hebat kepada orang Islam di M'sia. Dan saya yakin NGO -NGO ini  pernah bertungkus lumus untuk mencipta produk dakwah, tetapi masih jauh terkebelakang dlm menyedarkan masyarakat. Seorang bekas pimpinan NGO yang awal bertapak diM'sia pernah berkata, " Kami dulu banyak menganjur pelbagai seminar kecil dan besar, tetapi yg hadir ialah 90-95% orang kami  juga! Dan memang betul ketika itu nama NGO kami  terkenal".

 Keadaan ini juga berlaku pd semua NGO Islam lain didlm program-program mereka. Jika kehadiran 'org luar' masih sekitar 10%, bermakna mesej dakwah itu adalah gagal.
  JIKA TIADA produk mantap dlm dakwah dan nama 'tidak bersih' maka semakin sukar berdakwah. Lihat pada JIM yg makin dilupakan oleh ahlinya sendiri, namanya terpalit 'buruk' akibat aktif politik. Sehingga dikaitkan dengan NGO politik!. Mungkin sebab itu ikram mengambil jalan 'berdiam diri ' dulu dlm isu politik terkini.Begitu juga dgn Haluan dan Abim

Ramai org suka bercakap soal politik dan memberi seribu satu pandagn , tetapi  politik  bukan keutamaan pada mana-mana NGO Islam. Ada ahli-ahli NGO yg 'bertepek' pada parti lain utk berpolitik dan ramai yang 'tersasar'. Dan ada yang tidak sertai mana-mana politik, tetapi sangt berminat  MENGKANCAHKAN" diri berpolitik....

Kesan negatif yg boleh timbul akibat salah urus soal politik ini ialah kepada penerimaan orang ramai terhadap dakwah NGO tersebut. Saya agak terkejut apabila, beberapa org awam yg tidak berparti bertanya, " mengapa ada NGO Islam secara terang menentang PR dan dalam masa yang sama kurang 'melibas' UMNO?  

Akhirnya reputasi NGO dakwah akan terjejas, dan boleh menjejaskan program dakwah mereka.
.

Politik ini adalah isu semasa dan subjektif, dakwah itu sesuatu yang berobjektif dan berpanjangan.

Tidak salah menyiapkan 'cop'   utk berijtihad dalam politik......, tetapi perlukah dan sesuaikah dicop pada masa sekarang? Atau simpan dahulu cop itu.......

Apapun cop itu sudahpun dicop dan  ramai yangg sudah tahu...., sukar untuk membetulkan semula apa yang sudah dicop.