Pages

Saturday, March 17, 2012

Sudur Dan Minda Terisi


1. Bukan sahaja politik itu licik dan pelbagai, begitu juga dengan dakwah.Dakwah itu sebenarnya licik dan beragam.  Basic dalam dakwah ialah ilmu.

2. Sebagai contoh, sekiranya pendakwah masih lemah dalam ilmu tajwid dan tidak betul makhraj, ini adalah satu fitnah dalam dakwah. Begitu juga satu fitnah dalam dakwah apabila para ustaz-ustazah tidak faham apa yang dibaca didalam AlQur'an dan Hadis. Malah ada assatizah lebih gemar membaca kitab terjemahan Melayu dari kitab asal yangg berbahasa Arab. Itu belum lagi hafazan Al Quran dan hadis didalam sudur ( dada)para pendakwah!

3. Sepatutnya pendakwah bukan assatizah wajib meningkatkan diri sehingga tahap ilmunya beliau layak dipanggil ustaz, selain dari penampilan diri. Manakala pendakwah bergelar assatizah MESTI meningkatkan diri sehingga bertaraf sebagai syeikh atau paling tidak pendapatnya didengari dan dihormati.

4. Terdapat segelintir assatizah yang tidak berharaki, tetapi ilmunya hebat dan mendalam, malah ada yang menguasai bahasa Inggeris dengan baik. Ada yang memfokus dalam bidang ekonomi Islam dan menjadi rujukan orang ramai dan pihak ins. kewangan di M'sia- ini juga adalah skop dakwah. Mereka ini bergerak secara individu dan ilmunya tersebar luas. Sebaliknya assatizah yg berharaki, ilmunya sekadar ditakuk ijazah pertama. Ilmunya tidak membesar sepertimana besarnya badan mereka ( sebahagian) atau yang sibuk membesarkan perniagaan

5. Dakwah perlu kehadapan, dan tokoh mesti berada dibarisan hadapan. Untuk menjadi tokoh, perlu pada persediaan ilmu, kepetahan berhujah dan penampilan diri . Mudah tersenyum dan ' boleh berseloroh' juga aset menjadi tokoh

6. Dimana-mana jua, pendakwah ini lebih ramai dikalangan mereka yang bukan assatizah. Walaupun sudah puluhan tahun duduk dalam usrah, tahap ilmu tidak meningkat secara ketara. Mereka tidak membaca secara berkala dan istiqamah,  ada yang 'blank' dengan sirah Nabi atau umat Islam terdahulu, apalagi untuk berdalil dgn AlQuran dan Hadis.

Pendakwah dikalangan assatizah, yang sudah puluhan tahun berharaki, tetapi tidak keluar dlm masyarakat dan pendapatnya dihormati olh msykt. ( merujuk pada semua haraki diM'sia). Malanglah bila pendapat " ulamak politik" dan "ulamak Konsultan" lebih didengari!

7. Satu-satunya Ilmu yang tidak ada dalam dada orang Melayu ialah ilmu faham bahasa AlQuran, ada yg hebat bertaranum dan bertajwid, tapi tak faham apa yang dibaca. INI JUGA berlaku pada kebanyakan pendakwah Melayu!!

8. Mana yang lebih utama, menimba ilmu atau sibuk mengulas politik? Politik itu subjektif, boleh berubah mengikut masa dan keadaan. Tanpa ilmu mendalam, mungkin tersasar dlm mengulas politik. ( Pesanan ini lebih kepada pendakwah  generasi muda)

9. Apabila kita bercakap atau menulis, ianya ada aura dan frekuensi tertentu. Dan fekuesi itu bergantung pada kualiti keikhlasan dan kualiti ibadah. Tentunya daie yang lebih kerap solat sunat, solat tahajud, sentiasa berpuasa sunat dan basah dengan ayat-ayat Allah,maka tentu lain frekuensi dan auranya. moga kita berusaha mendapat aura hebat ketika bercakap dan menulis

10. Marilah utamakan PROJEK DAKWAH UTK UMMAH. Projek yang sistematik dan berkala untuk semua peringkat, bukan sekadar program pada setiap kali musim cuti sekolah?   Sebagai remaja lebih cenderung bicara tentang cinta dan sek, maka buatkan modul khas untuk mereka. Orang dewasa pula mungkin dlm bentuk kesihatan dan ibadah.