Pages

Sunday, February 17, 2013

NGO dakwah berpolitik

Susulan dari artikel  sebelum ini berkenaan nasihat yang terlalu kerap, maka disini saya tidak berhajat memberi nasihat kepada NGO Islam yang sudah pun mengistihar untuk meletak calun dalam PRU13 akan datang.Sejarah baru, dimana sebuah NGO dakwah terjun kedunia politik.

Rasanya bukan di Malaysia sahaja, mungkin secara umum masyarakat  Islam dimana-mana sahaja agak SUKAR untuk menerima dakwah yang dibawa oleh ahli politik atau apa-apa sahaja nilai Islamik yang berunsur politik.

Orang UMNO sukar menerima dakwah malah menghalang dakwah yang dibawa oleh ulamak PAS, atau oleh Ustaz dari PKR, walaupun intipati dakwahnya langsung tidak menyentuh hal politik. Begitu juga orang PAS atau PKR pula sukar menerima pandangan agama oleh Ulamak UMNO.

Malah bukan pada orang UMNO atau PAS atau PKR, malah orang biasa atau orang atas pagar LEBIH SELESA mendengar nasihat agama dari mereka yang tidak berpolitik. Seorang tokoh ualamak PAS yang sudah bersara dari dunia politik  terpaksa mengambil  masa yang panjang untuk diterima oleh orang awam, itupun masih banyak masjid-surau yang menolak dakwahnya, walaupun beliau sangat dikenali sebelum menjadi orang politik.


Pernah ada NGO ( J***)  yang mana segelintir ahlinya aktif berpolitik dengan menyertai parti politik, dan kesan langsungnya ialah NGO ini dikaitkan dengan unsur politik dan dakwah umum NGO ini menjadi hambar, atau acara mereka hanya dihadiri oleh ahli-ahli mereka sahaja. Ekoran dari masalah ini, dan ramai yang tahu, dimana sebuah NGO dakwah yang baru ditubuhkan dan masih bebas politik.

Itulah pandangan utama saya kesan apabila berpolitik. Pandangan seterusnya, politik di Malaysia ( dan dimana-mana sahaja), sentiasa kotor dan menjijikkan. Apakah mampu  NGO ini dan ahli2nya bersedia bergelumang dengan kotor.  Sukar untuk 'warak'  dalam kontek politik Malaysia apalagi dalam IBU pilihanraya nanti. Mungkin ada yang terkejut besar dengan gaya politik samseng, mengugut, sogokan wang dan kejelekan yang lain.

Saya mencadangkan menjadi permerhati dahulu sebelum meletak calun, seperti belajar  kaedah MENCULA  pilihanraya dan langkah-langkah strategi pilihanraya yang lain. Politik itu satu ilmu dan menghadapi pilihan raya juga adalah ilmu?  Malah bukan ilmu dalam buka dan minda sahaja, tetapi  ianya  praktikal dan  pengalaman.

Bukan semua orang ada bakat berpolitik dan bakat memimpin. Adalah sukar mencari pemimpin politik yang ada PAKEJ,  Saya tidak mahu komen akan bakal-bakal calun dari NGO ini. Pandai berceramah dan berhujah adalah pakej seorang ahli politik. Saya rasa simpati, mungkinkah ahli NGO ini akan aktif  mengedar risalah kempen, memasang poster dan sebagainya. Jika ini berlaku, imej sebagai NGO akan Islam akan lebih tercemar.  Sya pernah berucap bersemangat pada kempen pilihan raya 1998, malah sekarang ini ditawarkan lagi untuk berkempen di tiga DUN diNSembilan ini. Pertimbangan rasional saya ialah demi masa depan dakwah saya, saya mesti berhati-hati.

Dengan berpandangan nutral, tentunya NGO ini sudah bersedia untuk berpolitik dan perlu diraikan serta dihormati. Tentunya pelbagai kajian telah dibuat untuk berada satu paradigm yang sangat besar ini.

Tergambar pada fikiran saya satu fanorama baru ini. Tergambar ahli-ahli yang wajah mereka biasa yang lihat itu akan turun padang berkempen dan memasang poster. Awas! Pada musim berkempen, mudah untuk menambah dosa ( contohnya minima buruk sangka atau 'naik angin' bila poster akan dikoyak). Jika peruntukan untuk menang sekadar puluhan ribu sahaja, jawabnya tidak bersedia untuk menang. Apa lagi bertanding pada kawasan Parlimen.

Juga mungkin satu fanorama baru selepas PRU13, dan dijangkakan ( InsyaAllah) dakwah umum NGO ini akan menjadi sukar

 Parti lain mempunyai kaedah canggih dan tersusun  menghadapi PRU sejak bertahun-tahun, malah wang sudah mencurah-curah, sedangkan dalam saat-saat akhir NGO mahu meletak calun. Jika menang!  Memang menakjubkan, dan memberi mesej bahawa mesej dakwah telah berjaya, jika gagal  teruk, bermuhasabahlah. Hukum akal-ianya sangat sukar untuk jadi YB.

Generasi baru akan menerima tempias akan masa depan dakwah atas apa yang berlaku sekarang.

Tulisan ini tidak memberi sebarang makna kepada NGO yang sudah nekad meletak calun, tetapi mungkin bermakna selepas PRU 13 nanti


Moga diambil sebagai motivasi untuk hebat berpolitik dan sebagai ingatan kesan selepas PRU13 nanti.

Sejarah baru  telah berlaku apabila sebuah NGO dakwah secara terus terang mengistihar untuk terlibat didalam politik, sebelum ini hanya ahli2 NGO sahaja yang  keluar NGO dan menjadi ahli politik.

Analisa:- JIKA CALUN  3  PENJURU.

1). Orang Melayu penyokong BN-UMNO hampir pasti akan undi calun BN dari parti MCA/MIC/Gerakan, tetapi  orang Melayu penyokong PR pula mungkin akan mengundi calun bebas  Melayu ini dan tidak mengundi calun  PR yang bukan Melayu.  Maka undi PR yang akan terpecah.......... contoh:- Jika dulu DAP  mudah kalahkan MCA, tetapi dengan 3 penjuru, kelebihan pada MCA

2).Oleh kerana selama ini MCA sentiasa kalah, maka alang2 sudah kalah, mungkin akan ada orang Melayu BN yang akan beri undi pada calun bebas Melayu. Orang Melayu yang berjiwa Islamik dalam Pas dan PKR akan mengundi calun Melayu tadi. Maka yang bpeluang menang ialah masih pada MCA itu. Jadi calun DAP tetap berkurangan undi, yang pasti undi orang cina dan orang India adalah solid pada  MCA atau DAP

kesimpulan dari kedua2 analisa diatas, kerusi  PR  juga yang akan terancam. Jika calun Melayu ini  bertanding, MAKA pengundi akan membuat pelbagai spekulasi akan kemunculan pemain ketiga itu nanti.

BERTANDING UTK MENANG, BUKAN 'MENGAIPKAN' DIRI DGN HILANG WANG TARUHAN.