Pages

Thursday, January 28, 2010

KOBANNA- Kepada Generasi Muda-Apa Harapan Anda?

salam

1. Pada tahun 1978, ketika itu masih belasan tahun, untuk pertama kalinya saya mendengar nama Imam Hassan AlBanna dn Ikhwan Muslimin ( IM), dan berkenalan dengan perkataan usrah selepas pernah berpengalaman bersama jemaah tabligh dan Al Arqam.

2. Keadaan ini samalah seperti anda sekarangg ini, generasi masa kini yang masih belasan tahun /awal 20an, atau bagi mereka yang ibu-ayahnya seusia saya atau lebih senior lagi yang pernah berusrah, anda sudah lama maklum nama AlBanna ini.

3. Ya. Kami sudah mlahirkan generasi baru yang secara teorinya bakal mewarisi dakwah ini. Dengan kata lain, ada yang menjadi, ada yang tidak menjadi atau yang 'jadi-jadian'

4. Anda generasi muda, tentu sudah arif dengan kualiti duat yang terdapat pada generasi kami yang terdahulu atau generasi ketika kerancakan sekolah pondok di Malaysia ini........ . Saya sudah coretkan beberapa tulisan di dalam blog ini, antaranya bertajuk "Masa Sudah berlalu dan terbuang..( juga ada disiar dlm ismawebnet). Juga akan dicatat dalam buku ( bakal terbit ) : Melayu Belum Mencipta Sejarah Hebat ?

5. Kami sebenarnya telah melalui jalan-jalan MUDAH dan banyak PELUANG dalam dakwah, dan tidak seperti ranjau berduri AsSyahid AlBanna dan IM, tetapi dakwah di sini tidak meriah, serta tidak subur, apa lagi natijahnya.

5. Yang pasti dalam KOBANNA nanti, anda kan di hidangkan dan lebih mengenali manusia yang mendahului zamannnya dan pencetak manusia- itulah AlBanna.

6. Mengapa kami di MALAYSIA INI yang sudah mengenali beliau sejak lebih dari 25 tahun dahulu, masih gagal mengambil beliau dan generasi pertama IM sebagai qudwah dalam berdakwah? Malah sebahagian dari kami mendapat tarbiyah langsung di negara kelahiran IM dan negara Timur Tengah yang lain!

7. Saya yakin emosi dan minda akan sangat teruja dengan kehebatan AlBanna dan sahabat-sahabatnya, tetapi di manakan kunci utama kejayaan beliau? Apa pula kunci kejayaan Sallehudun AlAyubi, Muhammad AlFateh, Harun ArRashid atau Umar AbdAziz? Apakah kekuatan fikh dakwahnya? Tentera? Fikh siasah? HRD? Spiritual, dan lain-lain ?

8. Apakah gabungan semua di atas dengan bertunjangkan kekuatan SPIRITUAL?

9. Jika anda meneliti tulisan, kata-kata serta wasiat dari AlBanna dan generasi pertama IM, seolah-olah bermaksud tanpa kerap solat malam, tanpa doa sehingga 'tegang urat lehir', tanpa puasa sunat, tanpa tilawah dn tadabbur AlQur'an, dan tidak menjaga fizikal badan LEBIH BAIK JANGAN BERDAKWAH atau SATU PEMBOHONGAN, atau ada unsur ' kemunafikan' ? YA! INILAH SILAP KAMI, gagal mengambil qudwah secara syumul khususnya menyuburkan ROH, walaupun hebat berhujah dan bermuzakarah.

10. Moga dengan KOBANNA ini, kita menjadi daie yang BERJIWA BARU!! Dan membantu saya untuk mencari bahan tambahan dlm penulisan NOVEL TARBAWI dan ANALOGI : ALBANNA, Mendahului Zamannya Dan Pencetak Manusia