Pages

Monday, April 1, 2013

Politik BUKU vs Politik "buku lima"

1. Politik adalah satu kompenan yang sangat penting didalam kehidupan manusia. Nabi Muhammad SAW  adalah seorang negarawan dan ahli politik yang ulung.

2. Baginda bermula dengan diri baginda sahaja, dan ketika baginda wafat, umat Islam sudah mencecah ratusan ribuan ( ketika wukuf arafah pada Haji pertama dan terakhir baginda, jemaah haji ketika itu dikatakan melebihi 100 ribu orang). Selepas wujud kerajaan Madinah, kemudian disusuli dengan kerajaan di Mekah, baginda mewujudkan sistem pemerentahan.

3. Ketika baginda wafat, baginda tidak mewasiatkan siapakan bakal penganti sebagai pemimpin nombor satu umat Islam, namun ketika baginda tidak sihat, Saidina Abu Bakar beberapa kali menjadi imam solat.

4. Politik dan pemerentahan yang diwarisi mengikut puak dan keturunan hanya bermula ketika zaman khalifah Umaiyyah dan Abbasiyah.

5. Ramai ulamak terdahulu dan terkini yang mengajar dan menulis tentang politik ( syiasi) ini dan tidak satu pun yang boleh dianggap fatwa yang mesti diikuti oleh seluruh umat Islam di seluruh negara  pada sepanjang zaman! Adalah keterlaluan jika menolak 100% sistem demokrasi atau difatwakan sebagai haram.

6. Malah bukan juga satu kemestian untuk umat Islam untuk kembali kepada sistem PIMPINANAN TUNGGAL  sebagai KHALIFAH selepas negara Islam terpecah-pecah sejak tahun 1924.  Namun adalah kemestian bagi setiap negara umat Islam ini kembali mengambil syariat Allah dalam pemerentahan. Jika negara-negara Islam ini pemimpin masing-masing masih celaru, masih hanyut dengan minda dan amalan jahiliyah, mana mungkin ada seorang bakal khalifah itu nanti  mampu memimipin setiap pemimpin negara Islam? Memegang fikrah hanya 1 khalifah sahaja yang menjadi ketua kepada Presiden atau Raja atau Perdana Menteri bagi setiap negara Islam, masih boleh dihujahkan.

7. Tidak dinafikan, adalah idea dan ilmu yang baik untuk kembali kepada melantik seorang KHALIFAH yang akan memimpin setiap pemimpin yang ada pada setiap negara Islam. Ada gerakan khalifah ini, tetapi bila ditanya apakah kaedahnya untuk kembali melantik khalifah ini, mereka tiada jawapan yang konkrit.

8. Untuk mencari seorang pemimpin yang berjiwa 'Islamik' dalam satu negara Islam adalah satu kesukaran yang amat besar, malah TIDAK ada satu negara Islam KETIKA INI yang mempunyai pemimpin Islamik yang selesa memerintah. Sebagai contoh, Dr.Murshi di Mesir kini sedang berjuang untuk menentang rakyatnya yang sekular dan ancaman dari Amerika dan Yahudi.

9. ADA individu atau organisasi Islam yang masih leka membelek-belek buku dan hujah ulamak tertentu didalam berhukum dalam politik dan lebih utama dalam keunikan politik rakyat Msia yang hanya 58% orang Muslim, dan baki 42% bukan Islam yang terdiri dari kafir ( cina, india, iban, singh dll) yang boleh diajak berunding dan sebahagian kafir yang mahu memerangi Islam.

10. Ilmu politik dari buku adalah rujukan, tetapi turut penting ialah ILMU REALITI ( waqiq)  dan PENGALAMAN. Orang yang kurang pengalaman, akan bersandarkan buku sebagai hujah, tetapi orang yang berpengalaman akan menggunakan buku dan pengalaman sebagai hujah. Kaedah tahaluf ( kerjasama) dengan orang kafir menjadi topik besar, dan bermacam pendapat.

11. Ada yang sangat berpegang kepada buku untuk mematikan hujah orang lain dan gagal pula untuk duduk semeja untuk berbincang secara mendalam dengan orang yang dihujahnya. Ulamak Arab dan bukan Melayu tentu menulis ilmu politik mengikut persekitarannya seperti di Mesir dan negara Arab lain yang majoritinya orang Islam dan berbangsa Arab. Dan realiti ketika Islam hebat semasa pemerintahan kerajaan umaiyah dan Anassiayh jauh berbeza ketika umat yang terpecah-pecah seperti sekarang.

12. Lebih malang, ada yang kabur dengan pemerintah  yang amat jelas akan keTARGHUTANnya, tetapi mereka beranggapan pemerentah seperti ini yang diberi harapan untuk membela bangsa dan Islam???

13. Politik provokasi sehingga bersingsing lengan sudah lama berlaku, tunggu dan lihat pada ibu PRU nanti.Namun politik buku jauh lebih baik dari politik 'buku lima'!