Pages

Monday, April 1, 2013

Salah Faham Terhadap AIR


Ilmu tentang air tidak dipelajari secara mendalam oleh pelajar perubatan dan juga pelajar yang mengambil jurusan pemakanan. Apabila dikatakan air adalah terapi dan boleh merawat penyakit, maka segelintir doktor pakar yang tidak tahu akan kajian ini, terpinga-pinga dan tidak percaya.

Sebahagian manusia yang cerdik, tetapi tetap membangkang sesuatu yang tidak diketahuinya.  Jika dulu ramai pakar perubatan yang 'dibawah tempurung' dengan memperlekehkan terapi  refleksologi, homeopati, akupuntur, nuturopati, assyifa' dan terapi alternatif yang lain, tetapi kini ada pakar perubatan ini yang mendapat rawatan alternatif ini untuk dirinya, malah ada sudah yang mempraktikkannya, malah di Kementerian kesihatan Malaysia sudah ada unit khas rawatan pilihan ini

Apa ada pada air kosong?" Bila haus, minumlah, jika tak haus, tak perlu minumlah"- inilah diantara jawapan yang biasa diberikan.

Sebenarnya kita mempunyai pusat haus di dalam otak, iaitu sama seperti pusat mengantuk. Semakin meningkat usia, pusat haus ini didapati kurang peka terhadap haus, dimana sebenarnya badan memerlukan air, tetapi kita tidak merasa haus. Lama kelamaan ianya sudah menjadi satu kebiasaan. Kita biasa mendengar jemaah haji yang sudah berumur mengalami masalah dehidrasi, kerana mereka tidak mahu lebih awal minum banyak air dengan alasan tidak haus.

Orang dewasa dicadangkan untuk mengambil 8 gelas air dalam sehari. Ini termasuk air teh dan air minuman bergula yang lain. 8 gelas ini bukan bermakna mesti air kosong semata-mata.Namun disyaratkan 70%  dari 8 gelas itu adalah air kosong. Kajian menunjukkan sebahagian  besar dari kita hanya mengambil 5- 6 gelas air sehari dimana 3-4 gelas adalah bukan air kosong.

Didalam buku ' You are not sick but you are thirsty',tulisan Dr. Batmanghelid, dinyatakan dengan  banyak sekali testimoni bagi mereka yang dapat mengekalkan minum air sebanyak 8 gelas ini. Diantaranya dapat menghilangkan sakit sendi, alahan kulit, muka lebih 'merah', kurang rasa pening ketika cuaca panas atau kepenatan, malah ada yang dapat mengawal kemarahan! Anda boleh mencari banyak maklumat tentang air ini didalam internet.

Air adalah makhluk istimewa yang Allah ciptakan, sebahagian besar badan manusia terdiri dari air. Kajian Dr Emoto tentang Kristal air, dimana beliau 'terpaksa' mengaku bahawa Kristal air zam-zam adalah yang paling cantik. Kristal ini yang dilihat melalui mikroskop khas boleh pecah apabila air itu tercemar, dengan kata lain pada hakikatnya air ini HIDUP atau ada ROH. Air yang dibacakan doa atau ayat-ayat AlQur'an tentulah berbeza 'zat'nya berbanding air biasa. Maka tidak salah kita meminum 'air Yasin' atau membaca bismilah dan fatihah pada air yang akan kita minum.

Tayammum tidak sah bagi orang yang tiada halangan berwuduk dengan air, sedangkan berwuduk bukan tujuan untuk mencuci kotoran pada 4 anggota wajib wuduk. Air mempunyai aura tersendiri, dan Allah sahaja yang tahu mengapa berwuduk wajib dengan air, sedangkan pada zaman Nabi SAW, air umpama mutiara, kerana sukar untuk mendapatkannya.

Mudah sahaja untuk mengetahui samaada kita sudah cukup mengambil air atau tidak, jika melihat warna air kencing kuning pekat, ini bermakna anda kurang air. Saya mempunyai pengalaman boleh bermain golf selama hampir 2 jam ketika puasa, dimana ketika sahur saya mengambil hampir 3 gelas air kosong, manakala  jika tidak puasa, ambil segelas air kosong sebelum t off.

Jika anda terasa pening kepala, lupakan dahulu mengambil panadol, sebaliknya minumlah air kosong 2 gelas, anda lihat kesannya nanti. Pada permulaannya anda akan kurang selesa jika mengamalkan minum air kosong ini kerana akan lebih kerap buang air kecil, tetapi alah bias tegal biasa. Air kosong adalah modal mudah untuk sihat.