Pages

Wednesday, August 22, 2012

MABRURKAH Puasa?

Berbanding sekarang, iaitu sebelum tahun 1990, umat Melayu sekadar beraya eid fitri selama 2-3 hari sahaja. Manakala orang Arab pula sejak dahulu, beraya cuma sehari, dimana pada 2 syawal, hampir hilang perasaan utk beraya. Mereka " sudah beraya" selama sebln sepanjang bln Ramadhan dan kemuncak raya pada 10 mlm terakhir., sebaliknya kita pada 30 syawal masih ada rumah terbuka.

Naluri hati manusia tidak boleh ada dua perasaan yang bersangatan pada satu masa. Apakah hati yang benar-benar sedih dan sayu dengan perginya  Ramadhan akan menyambut raya dengan 'keseronokan'?

Ramai orang akan menafikan dari seronok beraya dan mendakwa raya biasa-biasa sahaja,  tetapi melihat hiasan rumah, cara berpakian, jumlah kuih muih dan persiapan anak- cucu, dimana persiapan ini boleh mengambarkan  bahawa mereka tidak begitu sedih atau sekadar mendakwa sedih perginya Ramadhan.

 Hanya Allah yang menilai dan memberi ganjaran pahala, semoga amalan puasa kita tahun ini sama nilai dengan amalan seribu bulan ( 83 tahun)